Etiketter

onsdag 5 december 2012


Nordiska språk
A) Jag har läst utdrag av de fem verk vi skulle läsa, av dessa utdag så kunde jag faktiskt förstå det mesta som var skrivet. Men det tog ett tag att förstå vissa av dem de som jag hade svårast för var främst de nynorska orden för de stavades inte som andra ord set gjorde att jag fick tänka efter ibland när jag läste men till slut förstod jag dem. Det var främst danskan jag tyckte var lätt att förstå men samtidigt så var det lite ovant för texterna var skrivna på ett äldre skrivsätt till exempel så skrev ju H.C Andersen med två a istället för ett å.
Jag kände faktiskt inte till några av verken på denna lista och av författarna så kände jag endast till H.C Andersen. efter att jag nu gått igenom både Danmarks och Norges kanon lista så kan jag helt ärligt erkänna att jag inte känner igen några av verken på listan. Men utifrån utdragen av dessa böcker så tycker jag att det ändå inte är jätte svårt att förstå språken som jag trodde att det skulle vara.
Jag vet väldigt lite om norges och damarks litteratur, jag känner i stort sett bara till H.C Andersen men jag har ingen aning om hur jag känner till honom.
B)
Ifall jag själv fick välja så skulle Sveriges kanonlista se ut så här
1.          Astrid Lindgren, Bröderna Lejonhjärta en bok skriven av an av de mest folkkära svenska författarna Astrid Lindgren det som gör denna bok så speciell är handlingen, om bröderna som dör och kommer till en annan plats där en makt kamp pågår mellan gott och ont garanterar denna bok en plats på min lista.
2.        Georg Stiernhielm, Hercules är en äkta klassiker av en av Sveriges mest kända skalder, även ifall man inte läste den så är det ett måste att känna till den i och med att den är en del av våran litteratur historia sedan 1600-talet.
3.        Selma Lagerlöf, Nils Holgerssons Underbara Resor Genom Sverige denna bok skrevs av en legendarisk kvinna Selma var den första kvinnan och svensk som fått ett nobelpris i litteratur och denna boken gör att man förstår varför. I boken följer man Nils äventyr runt Sverige

      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar