Etiketter

fredag 19 oktober 2012

Medea


Den athenska dramatikern Euripides levde under den senare delen av 400-talet f.Kr. och är författaren med flest bevarade verk av sin tid.

Starkt färgad av sin samtid och idéeströmningen sofistik var Euripides inte rädd för att ifrågasätta och kritisera traditionella värden och ideal. Istället för att låta karaktärerna i sina pjäser i blindo styras av ödets och gudarnas viljor och inflytande låter han de samtida gudarna och mytologiska varelserna representera sidor av mänskligheten eller inneboende mänskliga drifter. Beroende på vem man frågar lär denna dramatiker målas upp som antingen feminist eller kvinnohatare. Men att han i sina pjäser tog upp frågor om genus och könskamp som än idag är aktuella kan vi enas om, inte minst i tragedin Medea, vars huvudperson får porträttera svartsjukan och den "kvinnliga lidelsen".

Euripides Medea skildrar uppbrottet mellan den trollkunniga Medea från Kolchis och hennes make Jason, argonauternas ledare. Pjäsen utspelar sig i staden Korinth och tar sin början en kort tid efter att Medea fått höra om Jasons omgifte med kung Kreon av Korinths dotter, ett politiskt gifte som enligt Jason ska säkra en god framtid för sina och Medeas söner. När Medea sedan får bud om sin egen landsförvisning beslutar hon sig för att hämnas på Jason genom att mörda sin makes nya gemål och hennes far och även sina och Jasons gemensamma söner.

Det som, enligt mig, gör pjäsen till något intressant från ett feministiskt perspektiv är varken rättfärdigt agerande från kvinnors sida, utplånandet av könsroller eller uppmålandet av något satiristiskt matriarkat, då könsrollerna och kvinnans brister i pjäsen görs uppenbara, och verket är starkt präglat av en sexistisk och  fördomsfull syn på könstillhörighet. Det som jag anser ger verket en positiv ställning i syftet att främja jämställdhet är att kvinnorna görs till egna personer. De handlar inte blint utefter sina plikter och instinkter som mödrar, döttrar, makor, fresterskor eller kyska helgongestalter utan styrs av sina egna personliga motiv och handlar efter egen vinning.

"Tror du jag gjort mig till för honom så,
om jag ej tänkt på list och egen fördel?
Ödmjukat mig för honom, tryckt hans hand?"





Källor:
http://www.ne.se/euripides




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar