Etiketter

onsdag 1 februari 2012

Flygets och charterresans påverkan på miljön

Inrikes och utrikes flygresor står för ungefär 10 % av alla svenskars trafikrelaterade koldioxidutsläpp per år. [1] Globalt står flyg, bil, tåg samt andra transportmedel för ungefär 14 % av alla koldioxidutsläpp per år.[2] Både nationellt och internationellt är bilen det fordon som släpper ut mest koldioxid per år eftersom bilen är det fordon som används mest och därför är bilen det största miljöproblemet inom fordonen just nu.[3] Men tidigare var bilar inte särskilt vanligt i t.ex. Indien och Kina, men nu säljs det mest bilar i hela världen i Kina.[4] Vad händer då om då t.ex. Indien eller Kina börjar åka på charter- och nöjesresor lika mycket som vi i västvärlden? Ska man sluta åka på charterresor helt? I så fall kommer ju miljoner bli arbetslösa, så det tycker inte jag är en bra lösning.

Utrikes och inrikes flyg står tillsammans för 10 % av transportsektorns utsläpp av växthusgaser. Vägtrafiken (bilar, motorcyklar, mopeder, o.s.v.) står för ungefär 64 %. Dock påverkar flyg och snabba färjor mest per passagerare och kilometer. Genomsnittsflyget släpper ut 3,4 gånger mer växthusgaser per passagerare än bilen. Till exempel släpper flygen ut samma ämnen som till exempel vid förbränning av fossila bränslen och svaveldioxider, men flygen släpper även ut vid hög höjd kväveoxider och kondensstrimmor som är mycket mer miljöfarliga än koldioxid.[5] Så det som gör att vägtrafiken släpper ut mycket mer är ju helt enkelt att vi åker extremt mycket mer bil än vad vi åker med flyg. Så transportsektorns största miljöproblem idag är bilen, inte flyget.[6] Att trappa ner på bilåkandet är prioritet nummer ett.

Kina är det land som släpper ut mest växthusgaser. Per capita släpper dock USA ut mycket mer växthusgaser. Anledningen till att så mycket växthusgaser släpps ut i Kina är eftersom västvärlden har flyttat en stor del av sin produktion dit. De tillverkar saker där som drar mycket koldioxid, men det är vi i västvärlden som använder dem mest, inte Kina. Om alla i Kina skulle börja leva på samma sätt som vi i västvärlden gör, som att t.ex. åka på charter och nöjesresor, skulle utsläppen öka något enormt. [7]

Håkan Lans från Sverige har uppfunnit ett positionindikeringssystem, VDL mode 4. Nu för tiden dirigeras flygplanen muntligt, på samma sätt som på 50-talet. Med dagens teknik skulle man istället kunna dirigera flygplanen med teknologi. Idag måste flygplanen cirkulera ett tag ovanför flygplatsen tills de har fått tillstånd att landa, och på grund av detta är genomsnittslängden enligt Håkan Lans hela 50 km längre än nödvändigt. 20 miljarder skulle sparas, koldioxidutsläppen från flygen skulle kunna minskas med 8 % och alla koldioxidutsläpp med 0,24 %. Jag tror att det är såna här ändringar man bör införa för att inte släppa ut onödigt och överdrivet mycket utsläpp. [8]

Vid första åsynen kanske man kan tycka att det låter självklart att sluta vara så egoistisk och sluta resa så mycket som vi gör, men det är ingen bra lösning tycker jag eftersom detta problem är mer komplext än så. Saken är ju den att vi lever i ett väldigt internationellt samhälle, vilket leder till att vi är relativt medvetna om hur det ser ut i andra länder (åtminstone mer än för t.ex. 50 år sedan) och vill upptäcka de ställena själva. Nu för tiden är allt väldigt internationellt och jag har svårt att tro att man skulle kunna upprätthålla kontakten med andra länder och samtidigt sluta helt och hållet med charter- och nöjesresor, det går på något sätt hand i hand.

Dessutom är turism en väldigt stor inkomstkälla för många länder. Populära turistmål som Egypten, Thailand, Brasilien och Vietnam skulle vara i en helt annan situation om folk slutade resa dit. Extremt många skulle bli arbetslösa och då skulle även fattigdomen och svälten öka. Infrastrukturen och andra viktiga faktorer skulle försämras. Hur skulle då de länderna ha råd med att minska andra, större, koldioxidutsläpp som från bilar och kärnkraftverk om en av deras största inkomstkällor skulle försvinna?

Jag tror att man i längden istället skulle tjäna mer på att istället för att flyga åka tåg kortare sträckor, satsa på att bygga miljövänligare flygplan och tänka över resvägarna. Inte minst är det viktigt att flygen blir miljövänligare med tanke på att flygplanen endast drivs med fossila bränslen och släpper ut omkring 2,7 miljoner ton koldioxid per år[9]. Med dagens teknik borde man väl kunna komma på ett miljövänligare flygplansalternativ? Om dessutom alla flygplan var fulla och åkte så kort resesträcka som möjligt utan mellanlandningar tror jag att det skulle göra väldigt stor skillnad. För att helt sluta resa för nöjets skull tror jag inte är en bra idé eftersom många samhällen har byggs upp på just turism. I dagens samhälle är turism en stor inkomstkälla och att ta bort den helt och hållet skulle drabba många länder och dess befolkning väldigt hårt. Går det bra för länderna, blir de mer kapabla till att hjälpas åt att minska andra koldioxidutsläpp. Alla måste hjälpas åt, och då krävs det också att alla har möjlighet och tillräckligt med resurser för att kunna hjälpa till.

Jag tycker att man bör satsa på miljövänligare flygplan, kortare resvägar och minskning av större miljöproblem, t.ex. nerhuggning av regnskogar, biltrafik och kärnkraftverk. Det transportmedel som i första hand bör minskas är bilen. Men som jag skrev i början, vad händer om länder som t.ex. Kina börjar åka på charterresor lika mycket som vi gör? På ett sätt är det bra, eftersom fler arbetstillfällen skapas och på så sätt kan förstärka en hel nations ekonomi som då får bättre möjligheter till miljöanpassning i landet. Blir det däremot en okontrollerad användning kan det leda till förödande konsekvenser för växthuseffekten. Därför är det ännu viktigare att miljövänligare flyg tillverkas. Utvecklingen går framåt, många flygbolag är intresserade utav att skapa miljövänligare flyg[10] och nya flygplan är på gång samt nya bränslen, bland annat har man testat alg-baserat biobränsle blandat med vanligt flygbränsle![11] I denna internationella värld är turism är en stor inkomstkälla, bara här i Sverige spenderade turisterna 87 miljarder år 2010 vilket innebär att turismen är för Sverige en dubbelt så stor inkomstkälla än t.ex. personbilsexporten.[12] Inte bara de största turistmålen, i stort sätt alla länder i hela välden skulle hamna i chock om turismen dog ut helt. Därför tycker jag att det är väldigt viktigt att vi behåller charterresorna, men det är också otroligt viktigt att vi miljöanpassar dem. Att ta bort en av världens största inkomstkällor vore inte bra för någon.

Av Emelie Wendesten

Källor:

Tidningar:

- Ny teknik, onsdag 14 december 2011 sid. 22-23 av Carl-Johan Westholm.

Internet:

- Aftonbladet, Kina släpper ut mest koldioxid i världen av Erik Wiman, 2007-06-20. aftonbladet.sehttp://www.aftonbladet.se/klimathotet/article11100891.ab

- Dagens nyheter, Turister ger klirr i kassan av Emelie Sandvad, 2011-07-20. dn.sehttp://www.dn.se/ekonomi/turister-ger-klirr-i-kassan

- Enviro, Aviation's role in climate change, enviro.euhttp://www.enviro.aero/aviationsroleinclimatechange.aspx

- Miljönytta, Framtidens flyg drivs på alger, mars 2011. miljonytta.se - http://miljonytta.se/framtid/framtidens-flyg-drivs-pa-alger/

- Naturskyddsföreningen, Transporternas koldioxidutsläpp, uppdaterad 2010-08-19. naturskyddsforeningen.se http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/klimat/transport-och-infrastruktur/att- minska-koldioxidutslappen/koldioxid/

- Ny teknik, Kina har nu fler bilan är USA av Lars Anders Karlberg, 3-3-2009 nyteknik.sehttp://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article259762.ece

- Svenska dagbladet, Ny teknik för miljövänligt flyg av Sofi Cederlöf. svd.se http://www.svd.se/naringsliv/innovation/ny-teknik-for-miljovanligt-flyg_6360934.svd

- Trafikverket, Jämför trafikslag, 2010-07-15. trafikverket.se http://www.trafikverket.se/Privat/Miljo-och-halsa/Dina-val-gor-skillnad/Jamfor-transportslag/





[8] Ny teknik, sid. 22-23 av Carl-Johan Westholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar