Idag flyger ungefär 250 000 svenskar på semesterresor till Thailand (Olsson 2004). På en sådan semesterresa tur- och retur släpps det ut cirka 4 ton växthusgaser (www.utslappsratt.se 2011). Räknar man på hur mycket vi som passagerare släpper ut per kilometer, är flyget det transportmedel som påverkar miljön mest (www.transportstyrelsen.se 2010). Är det nutidens dilemma, att om man som resenär vill resa långt och snabbt måste man göra avkall på sitt miljötänkande? Kommer vi någonsin att kunna flyga utan dåligt samvete?
Tid är
något som idag anses vara dyrbart. Flyget är det snabbaste transportmedlet,
framförallt när det gäller något längre avstånd. Snabbtåg konkurrerar med flyg
på korta och medellånga avstånd, men när man ska resa över haven är flyget
oslagbart. Flyget har heller inget behov av infrastruktur mellan de olika
destinationerna såsom exempelvis tåget har, med flyget räcker det med en
flygplats i varje ände.
Men
nackdelen med flyget är att det släpper ut stora mängder koldioxid i
förhållande till vilket transportarbete som utförts. Om en person istället för
flyg åker tåg så blir utsläppet av koldioxid mindre. Flyget bidrar starkt till
både försurning och växthuseffekt.
Vid start
och landning släpps stora mängder kväveoxid ut vilket bidrar till försurningen
i mark och sjöar. Försurning innebär att svavelsyra som bildas vid förbränning
av fossila bränslen släpps ut och regnar ner som regn och snö och försurar
landskapet (Henriksson 2005, s.114).
Växthuseffekten
betyder att strålning från solen går igenom atmosfären och når jorden. När
strålningen träffar jorden bildas värme, denna värme färdas sedan ut från
jorden igen men bromsas upp i atmosfären där växthusgaserna koldioxid och
vattenånga drar åt sig värmen. Utan växthuseffekten skulle vi inte kunna leva på
jorden eftersom det skulle vara mycket kallt. Problemet idag är att det släpps
ut mer och mer koldioxid och detta leder till den förstärkta växthuseffekten
som gör att jordens klimat blir varmare och varmare. Utsläpp av växthusgaser på
högre höjder påverkar den globala uppvärmningen mer än vad de gör på marken,
därför är det viktigt att minska flygets miljöpåverkan (Henriksson 2005, s.118).
Flyget
har alltså många fördelar som transportsätt, men tyvärr en stor nackdel,
koldioxidutsläppen. Min bedömning är att eftersom flyget har så många fördelar
så kommer vi att fortsätta flyga. För att minimera flygets miljöpåverkan så
behöver dess koldioxidutsläpp minskas.
En av
anledningarna till att flyget släpper ut så mycket koldioxid beror på en
föråldrad flygflotta. Det allra bästa för att minska bränsleförbrukningen vore
att byta ut alla gamla flygplan mot nyare, mer bränsleeffektiva
modeller. Jag förstår att flygbolagen inte vill byta ut alla sina
nuvarande flygplan mot helt nya, det skulle vara mycket kostsamt men om vi i
framtiden ska flyga mer miljövänligt måste det göras. Äldre plan är mindre
energieffektiva än yngre vilket gör utsläppen mycket större än vad de skulle
kunna vara idag. Därför borde det vara ett långsiktigt projekt att byta ut alla
de äldre planen (Lövgren 2006, s.408).
Att tänka
på hur och med vad man lastar planen är däremot ett alternativ som går att
genomföra redan idag och utan några kostsamma investeringar. Behöver vi
turister verkligen 20 kg kläder för att flyga till värmen? Mindre bagage gör så
att vi kan fylla planet med fler passagerare istället. Taxfreevarorna som kan
inhandlas på flygplanet borde stanna på marken, dvs. att du får din vara när du
stigit av planet.
En annan
lösning för att minska flygets utsläpp skulle kunna vara att flyga så kort
sträcka som möjligt. Idag är piloterna tvungna att sick-sacka fram mellan olika
flygplatser på grund av omoderna radarsystem. Istället för att använda sig utav
dagens moderna GPS-system måste piloterna steg för steg få klartecken från flygledaren
på marken (Westholm 2011).
Dagligen
matas vi med reklam från resebolagen, - Flyg till solen! Njut av värmen!
Lockande bilder på ett härligt klimat långt från oss. Men inte ett ord om den
stora miljöpåverkan som dessa resor bidrar till. Ligger det på den enskilda
individen att helt enkelt avstå från dessa resor eller kan vi tillsammans med
miljöorganisationer, beslutsfattare, forskare och flygindustrin finna lösningar
som gör att vi kan flyga som Nils Holgersson, miljövänligt.
Av Kristin Persson
Böcker
Henriksson,
Anders, Naturkunskap A Bas. Gleerups Utbildning AB, Malmö, 2005
Artiklar
Lövgren,
Stefan, 2006-12-29, ”Enkla steg mot ett renare flyg”, Göteborgs-Posten
Författare
okänd, 2008-03-25, ”Ett miljövänligare flyg”, Göteborgs-Posten
Internet
Olsson,
Anders, 2004-12-28, Svenskar reser mest till Thailand av alla, dn.se http://www.dn.se/ekonomi/svenskar-reser-mest-till-thailand-av-alla
Westholm,
Carl-Johan, 2011-12-12, Flyget fast i teknik från 50-talet, nyteknik.se http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3363707.ece
Författare okänd, 2011-01-03, Beräkning av utsläpp från flyg,
utslappsratt.se http://www.utslappsratt.se/index.php?option=com_content&view=article&id=138&Itemid=87&lang=se
Författare okänd, 2010-02-16, Flygets miljöpåverkan,
transportstyrelsen.se http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Miljo/Flygets-miljopaverkan/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar