Etiketter

söndag 25 mars 2012

Bokrecension - Uppdraget

Bokrecension

”Uppdraget” av Robert Muchamore

Uppdraget är den andra boken i Cherub serien. Boken tillhör genren äventyr och den innehåller mycket spänning. Miljön utspelar sig i ett nutida England och den skildras mestadels i bostadsområdet där James och agenterna bosätter sig i, när de ska genomföra sitt uppdrag. Boken handlar om en tolvårig pojke vid namn James Adams. James arbetar åt Cherub som är en del av Storbritanniens underrättelsetjänst. Cherubs campus är ett hemligt skolområde på den engelska landsbygden och har cirka 300 barn och ungdomar som vistas där. Agenterna har sitt hem på Cherubs campus där de befinner sig när de inte har något uppdrag att genomföra. De som kommer till Cherub är mellan tio och sjutton år gamla där de utbildas till hemliga agenter som ska kunna arbeta under täckmantel. Ungdomar som rekryteras dit är föräldralösa eller saknar vårdnadshavare. Det specifika uppdraget boken handlar om, är att James och några andra agenter ska hitta bevis och försöka ta fast en knarkkung, Keith Moore. Man har försökt att ta fast honom i 20 år, men har saknat tillräckliga bevis för att genomföra det.

Huvudpersonen i boken är den tolvårige pojken James. James är i grund och botten en bra och snäll kille, men trots det så lyckas han ofta med att befinna sig i komplicerade situationer. Han utsätts för häftiga äventyr när han skickas ut på uppdrag, där han får ta del av sin kunskap av det han har lärt sig på Cherub. James är en ganska storvuxen kille för sin ålder med några extrakilon på kroppen. Han är stark, men hans kondition ligger inte på lika avancerad nivå jämförbart med hans styrka. Därför har han problem med vissa uppdrag där det krävs att man har en bra kondition och därför presterar han bättre på de uppdrag då det inte behövs lika mycket av det. James är ingen självklar klassisk hjälte som ofta huvudpersonen är i typiska actionfilmer, som då är bättre än allt och alla och som är oövervinnlig. James måste hålla igång med sin träning och kämpa med prestationerna i skolan. Han har problem med att följa de vuxnas ordningsregler. Trots det är han medveten om att han måste följa reglerna och lyssna på de vuxnas råd för att kunna utbilda sig till en bättre och mer utvecklad hemlig agent.

Det finns en hel del andra viktiga karaktärer att berätta om, och jag har valt att beskriva tre stycken av dem. En av dem är Lauren Adams, som är James lillasyster. Lauren är en duktig och snabblärd agent. Innan Lauren kom till Cherub var hon en otränad tjej i dålig form. Hon hade aldrig sysslat med idrott eller någon annan fysisk aktivitet innan i sitt liv, men sedan hon har börjat träna på skolan har hon förbättras kraftigt. Det har resulterat i att Lauren presterar bra på de uppdrag hon skickas ut på.

Kyle Blueman är en kille med perfekt hälsa. Hans koordination är exemplarisk och väl utvecklad. Kyle är bland de äldre agenterna på Cherub. Trots det, är han liten till storleken för sin ålder. Hans storlek är en fördel när han är ute och genomför de uppdrag där det krävs en erfaren agent, men där det ändå är viktigt att ha ett ungt utseende.

Den sista karaktären som jag ska beskriva är Bruce Norris, James bästa kompis. Bruce är en smal och ganska liten kille till storleken. Trots det, är han oerhört stark och har en bra fysisk förmåga med god uthållighet. Av all fysisk aktivitet som finns att utöva, föredrar Bruce kampsport och han är skicklig på det. Han visar oss att om man är liten till växten, så kan man ändå prestera bra i fysisk närkontakt.

Språket i boken är både lättförståeligt och lättläst. Boken passar bra för ungdomar i åldern tolv till sjutton år. Boken har en allvetande berättare som benämner personerna med honom eller henne. Språket är realistiskt och det finns inte så mycket svåra ord och uttryck. I vissa fall är texten beskrivande med utförliga resonemang. Ibland sker händelserna här och nu direkt.

När jag läste boken, såg jag tydliga bilder framför mig om hur omgivningen, personerna och platserna såg ut. Jag målade upp händelserna i mitt tänkande. Språket i boken skapar en egen uppfattningsförmåga till läsaren, att föreställa sig själv, om hur händelserna sker och hur omgivningen ser ut.

Författarens budskap med boken är att samarbete med andra är nyckeln till framgång. Jag tror att författaren vill säga, att det är viktigt att ha tillit till de människor man arbetar med i sådana situationer som framkommer i boken. Enligt min uppfattning, har författaren en tanke, att man är starkare och lyckas bättre tillsammans. Som en enhet eller grupp, kompletterar man varandras svagheter. En del människor är bättre inom ett specifikt område än vad andra är.

Själv anser jag att boken är läsvärd, eftersom den har ett bra och betydande budskap. Därför kan jag starkt rekommendera andra att läsa den. När jag läste boken kunde jag koppla mig ifrån omvärlden och koncentrera mig på läsningen. Jag kunde koppla av och fick en harmonisk känsla. Det sättet boken är skriven på passar mig själv bra. Det bilder som skapades hos mig, resulterade i att jag fick ett ökat intresse för boken och ville fortsätta att läsa.

Bokrecensionen skriven av Simon Ljungborg, SA1F