Etiketter

söndag 25 mars 2012

Hungerspelen av Suzanne Collins


I en mörk spegling av vår snara framtid följer vi en sexton år gammal flicka, vid namn Katniss. Katniss blir utlottad till att delta i ett spel, Hungerspelen. In i detta spel blir 24 deltagare intvingade; 12 flickor och 12 pojkar. Spelet hålls årligen för att påminna befolkningen om regimens oerhörda makt och spelet är ett verktyg för att hålla invånarna i schack. Vinner, gör den sista överlevande och på arenan finns inga regler, förutom en: döda eller bli dödad.

Katniss är en faderlös flicka och på grund av detta är det hon som har fått ta över ansvaret att försörja och hålla sin familj vid liv. För att klara detta måste hon tjuvjaga i skogen, utanför landets gränser. I skogen lär hon sig allt hon behöver veta om jakt och överlevnad och detta gör hon tillsammans med sin bästa vän Gale. Gale, som är en jämnårig pojke, bor också i den fattigaste delen av landet och måste precis som Katniss jaga för att försörja sin familj. Med detta otroliga ansvar utvecklas ett mycket starkt band emellan de två och jag tror att det är dessa år av ansvar som har format Katniss såväl som Gale. Både Gale och Katniss känns som verklighetstrogna karaktärer och jag tror att många kan se likheter eller dra paralleller mellan deras liv och sina egna. Speciellt de som har det lite sämre och kanske måste hjälpa till att försörja sin familj vid mycket ung ålder eller ta hand om sjuka släktingar.

Hungerspelen utspelar sig i det framtida Nordamerika, som nu fått namnet Panem. Det forntida Nordamerika präglades av förfärliga naturkatastrofer och brutala krig och den enda chansen för överlevnad var att förena de få kvarvarande delarna av Nordamerika. Panem styrs av en stark centralmakt och folket har i stort sett ingen talan alls. Jag tror att Suzanne Collins ville skildra Panem på detta sätt för att ge läsarna en tankeställare och ge intrycket av att Panem kanske inte är en så avlägsen framtid som de flesta vill tro.

Språket är varken ungdomligt eller gammalt, men det är ganska enkelt och direkt och därför anser jag att språket är mycket tilltalande för ungdomar. Det direkta språket gör att mycket lämnas till fantasin och man får själv bygga upp miljöerna som boken utspelas i. Författaren använder rikligt med liknelser och det blir mycket lätt att dra paralleller från boken till verkligheten. Textens attityd ändras också mycket beroende på situationen i boken, om det är svårare tider för Katniss och hennes familj är texten oftast nedstämd och inte så poetisk, men om det är bättre tider är texten oftast mer poetisk och beskrivande.

Boken är skriven i förstapersonsperspektiv och jag tror att detta tillför mycket till bokens helhetskänsla. Det är trots allt Katniss läsaren följer och ur detta perspektiv känns det som att man verkligen är med på hennes resa. Det känns som att man kommer närmare händelserna och att man får närmare kontakt med hennes känslor.

Hungerspelen är rubricerad som en action och science fiction bok. Jag tycker dock att boken känns väldigt realistisk och inte som något oerhört avlägset. Jag tror också detta är en av anledningarna till varför Suzanne Collings skrev Hungerspelen. Jag tror att hon ville starta debatt och statuera ett exempel på vad som skulle kunna hända om vi inte förändrar vårt nuvarande levnadssätt.

Jag, precis som många andra, tyckte att boken var mycket bra och jag tror att detta beror på att det är så lätt att dra paralleller från Panem till den verkliga världen samt hitta liknelser mellan Katniss situation och våra reella liv. Detta gör att man verkligen kommer närmare boken och dess karaktärer. Slutet är delvis väntat, men samtidigt överraskande eftersom nya oväntade problem uppstår.

Hungerspelen är sannerligen en sträckläsarbok, som jag skulle kunna rekommendera till de flesta, oavsett kön eller ålder. Jag ser fram emot att läsa uppföljaren.

Jacob Hedlund

1 kommentar: