Etiketter

söndag 25 mars 2012

Bokrecension

Gossip girl.

Cecily Von Ziegesar.
Boken handlar i huvudsak om två tjejer, Blair och Serena. De lever i New York och Upper East Side på Manhattan. De båda tjejerna är väldigt populära och eftertraktade, och såklart otroligt vackra. Blair och Serena har vart bästa vänner så länge de kan minnas, men Serena hade varit på en internat skola i två år och när hon kom tillbaka ville inte Blair veta av henne. Hon var en stor konkurrens. Hon drog åt dig all uppmärksamhet, även Blair pojkväns. Ingenting skulle bli som vanligt mellan de två tjejerna, och det skulle även inkludera mycket drama.
Huvudpersonen i min bok är Blair och Serena. Blair är en vacker, glad och populär tjej. Hon är ihop med Nate, en jätte snygg kille som alla tjejer suktar efter. Hon lever i ett stort fint hus med sin mamma och hennes styvfar. Hon föddes med en silversked i mun. Hon får allt hon vill ha. Blair ser livet som en kärleksfilm och allt går hennes väg, tills Serena dyker upp igen. Serena är en otroligt vacker och eftertraktad tjej. Killarnas första val och tjejernas förebild. Hon är väldigt snäll och trevlig, men också väldigt känslig. Båda tjejerna lever väldigt lika liv, de har bra familjer som tar hand om dem på alla sätt och vis.
Serena och Blair hade som sagt varit bästa vänner så länge dem kunde komma ihåg. Men när Serena åkte iväg till internat skolan tyckte Blair på sätt och vis att det var rätt skönt för nu var det hon som var allas nummer ett. Och vem vill inte vara ”number one”? När Serena då kommer hem helt oväntat ifrån internat skolan blir Blair väldigt upprörd. Detta skulle vara hennes stad och hennes skola, det gick inte att dela det med Serena som de gjorde förr. Det blir då en konflikt mellan Serena och Blair. Serena blir helt utesluten ifrån gruppen och hon förstår inte alls varför. Den enda som bryr sig om Serena är Blairs pojkvän Nate, vilket Blair inte alls gillar.
Personerna i boken är väldigt trovärdiga och händelsen skulle mycket väl kunna ske i verkligheten. Eftersom allt utspelar sig i Manhattan och i naturliga miljöer så blir allt trovärdigt. Det är liksom inga utomjordningar eller pratande hundar med i boken, eller att dem kan sväva osv.
Boken utspelar sig i nutid skulle jag gissa på. Det finns vanliga bilar, bussar och tunnelbanor. Det som skulle kunna vara ”gammaldags” är att dem har på sig skoluniform och att de går på en flickskola.
Språket i boken är väldigt standard, men eftersom serien Gossip girl egentligen är på engelska så är såklart namnen på personerna och namnen på de olika platserna på engelska. Författaren skriver väldigt beskrivande och levande, vilket gör att man lätt kan få fram en bild på hur allt ser ut och hur det utspelar sig. Språket är rätt på och realistiskt, vilket gör bokens handling ännu mera levande och trovärdig. Författaren skriver på ett sånt sätt så att det skulle kunna vara jag som skrev om min egna vardag.
Boken är allvetande, personerna tilltalas i namn och i hon/han. Det är ingen som är med i handlingen som skriver utan det är bara ”någon som finns med” som skriver handlingen.
Bokens genre är drama. Det är väldigt mycket som händer hela tiden, och för det mesta är det dåliga och sorgliga saker som sker. Det är även rätt mycket dialoger i boken där de diskuterar på ett argt, sorgset eller irriterad sätt.
Budskapet med boken är nog att man inte ska döma folk innan man känner dem och att man inte ska tro på allt man hör för det kan bli så himla fel. Alla människor förtjänar en chans, och ibland en andra chans!
Jag tycker boken är bra men väldigt irriterande att läsa. Eftersom jag vet hur alla i boken ser på saker och tänker om olika personer så vill man på något sätt bara lösa allt utan massa krångel. Vissa delar känner man även igen sig i och även då kan jag bli irriterad. T.ex. som att Blair förlåter sin pojkvän trotts att han betett sig helt fel, det gör mig väldigt irriterad och speciellt när jag som läser boken vet vad han tänker kring det hela. Men boken har en väldigt bra och spännande handling, så i helhet är den väldigt bra! Den var inte heller förutsägbar, jag kunde inte räkna ut hur boken skulle sluta.
Jag skulle kunna rekommendera boken till alla tjejer mellan 12-18 år då det är en väldigt allmän bok som är spännande och kul att läsa.
Bokrecension av Hanna Strömbom, SA1F. 24/3-12