Etiketter

söndag 25 mars 2012

Gossip girl

Jag har läst Ingen gör det bättre av Cecily Von Ziegesar, vilket är den sjunde boken i Gossip Girl-serien. Boken handlar om ett antal bortskämda ungdomar som bor på Upper East side i New York. Dramanivån är hög och nya konflikter sker hela tiden. Blair Waldorf är huvudpersonen men Nate, Serena, outsidern Dan och hans lillasyster Jenny är också viktiga karaktärer. Blair är mycket studiemotiverad, skolans drottning samt mycket bortskämd. Men trots att hon har bra betyg har hon fortfarande inte kommit in på Yale vilket sätter hennes framtid på spel. Dessutom är förhållandet med Nate allt annat än en dans på rosor, och finns Blairs vänner verkligen där för henne?

Jag tycker det verkar som om att Blair har rätt dålig självkänsla trots att hon har mycket självförtroende. Hon är förmodligen väldigt sårad inombords och tar ut sin ilska på andra vilket får henne att framstå som bitchig. Hennes föräldrar är skilda sedan några år och hon träffar knappt sin pappa. Mycket negativt händer i hennes liv och jag tror inte att hon vet hur hon ska reagera. Serena verkar vara den enda hon kan prata ut med, men även dem råkar i stora bråk rätt ofta. Jag tycker dock att hon utvecklas och blir mer lugn, självständig samt mindre ytlig i slutet. Hon vågar stå upp för sig själv lite mer och det verkar som om att hon känner sig mer fri, kanske för att hon har bestämt sig mer för vad hon vill göra i framtiden.

Serena är den klassiska blonda, långa, perfekta tjejen som lyckas med det mesta. Hon är charmig, lugn och karismatisk. Dock är hon konflikträdd och tycker om att vara för sig själv. Nate är stereotypen av en snygg sportig kille. Dock knarkar han rätt så mycket vilket gör att han är relativt känslokall och rör till och glömmer av saker hela tiden. Dan är den fattiga och töntiga outsidern som bor i Brooklyn och skriver poesi. Jenny, Dans syster, är bara 14 år men lever redan en rätt så vilt liv fullt av fester och äldre killar.

Konflikterna mellan personerna är många och de verkar inte ha många riktigt nära vänner. Bråk, konflikter, drama och framför allt svek är en stor del av deras vardag. Att hugga sina vänner i ryggen verkar inte vara någon stor grej. Karaktärerna är klassiska stereotyper men med en tvist vilket jag tycker gör dem relativt trovärdiga, man känner igen dem och de är inte perfekta utan har också sina brister.

Boken utspelar sig som sagt i New York på Upper East Side vilket är där de allra rikaste bor. Trots alla pengar, dyra märkeskläder och vackra våningar, så har karaktärerna händerna fulla av alla svek och konflikter. Många tror nog att ett rikt liv på Upper east side är perfekt, men boken visar att så inte är fallet. Hur mycket pengar man än har, och hur snygg man än är, ordnar sig inte allt i livet för det. Istället skapas mycket avundsjuka och det är svårt att veta vem man kan lita på.

Språket är ungdomligt, fräscht och med attityd. Det känns modernt och lätt att läsa. Inga krångliga ord men med många tydliga beskrivningar vilket gör att allt känns tydligt och lättåtkomligt. Liknelser till t.ex. klassiska filmer är vanliga, främst i Blairs fall. Många inslag av populärkultur är också med, band och märken som är inne pratas det om en hel del. Det är en allvetande berättare, alltså i han/hon form, men man får läsa ur alla huvudkaraktärers perspektiv, vilket är intressant eftersom man får se de olika karaktärernas syn på händelser och andra saker. Ett kapitel skrivs om Blair och nästa om Serena, och så vidare. Så på det sättet är boken lite nyanserad.

Boken tillhör genren drama-romantik tycker jag och den är skriven i nutid. Den känns väldigt modern, dels på grund av språket men även på grund av att många nutida märken och kändisar nämns. Budskapet tycker jag definitivt är att pengar inte är allt. Karaktärerna har allt som man kan få tag på materiellt, men trots det är deras liv rätt tomma, de har få nära vänner och blir ofta sårade och förolämpade. Bara för att man har mycket pengar betyder det inte att man är lycklig. Vänskap och kärlek går ju inte att köpa. Jag tror Cecily Von Zeigsar skrev boken för att ge en inblick i hur livet bakom de flashiga våningarna och dyra märkeskläderna egentligen är. Jag har hört att hennes uppväxt var relativt lik karaktärernas i Gossip girl så hon ville förmodligen dela med sig av sina upplevelser och tankar i en värld där pengar är av oerhört stor betydelse. Budskapet känns väldigt aktuellt idag eftersom många tv-serier och filmer handlar just om unga personer i New York som är rika både materiellt och på framgång. Man vill veta hur det är att leva ett sådant liv, som känns rätt främmande för många av oss. Dessutom ligger ju mycket fokus på karriär och pengar idag, de allra flesta vill gärna lyckas, bli rika och leva ett liv likt karaktärerna i Gossip Girl. När man kommit in i denna bok visar det sig dock att de inte är så annorlunda från både dig och mig utan att de precis alla andra som blir sårade och har mängder av problem, och att pengar eller karriär inte hjälper. Till exempel blir de ofta sårade av vänner och andra vilket jag tror att alla har varit med om. Olycklig kärlek och avundsjuka är också ämnen det skrivs en hel del om som jag tror att vi alla kan känna igen oss i, i alla fall kan jag det.

Jag tycker om hela Gossip Girl serien eftersom det är en lättläst, egen och rolig bokserie. Denna bok gillade jag mycket eftersom en del fokus låg på tankar om framtiden vilket jag själv känner igen mig i. Karaktärerna är egna och har djup vilket gör dem intressanta. Boken kändes också väldigt modern och ”idag” vilket jag tycker är ett stort plus. Den var lättläst utan att vara tråkig och språket var enkelt utan att vara förutsägbart. Jag tycker det är en perfekt mix av ytliga saker samt jobbigare problem. Man får läsa litegrann mellan raderna vilket jag tycker är bra, man får tänka lite själv helt enkelt. Ett fint budskap finns gömt och även om det skrivs om en hel del ytligheter är den inte ”ihålig”. När jag hade läst ut boken ville jag läsa fortsättningen, hela serien är relativt beroendeframkallande tycker jag. Man vill veta hur de går för karaktärerna, om deras förhållanden varar och om deras problem löser sig. Jag skulle rekommendera denna bok till de flesta men särskilt till dem som har lite svårt med att sätta igång och läsa. Detta är absolut en sträckläsarbok och man kastas in i handlingen och vill veta mer. Jag tycker inte att den är förutsägbar eftersom plötsliga händelser sker hela tiden vilket leder till stora vändningar. Jag tycker detta är en väldigt trevlig, intressant samt lättläst bok och jag rekommenderar den verkligen.

Av Emelie Wendesten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar