Etiketter

söndag 25 mars 2012


Revolt
I denna sista boken i trilogin Hungerspelen skriven av Suzanne Collins, kommer man att återigen följa med hjältinnan Katniss i hennes kamp mot Huvudstaden. Efter att ha varit med i hungerspelen 2 gånger vill Katniss inte längre stå och titta på, så i denna boken är hon inte ensam i sin kamp, hon är med i en motstånds rörelse som ska göra revolt.

I denna boken har vi Katniss, våran huvudperson i boken. Men hon har börjat förändras, hon har börjat bli bitter och tänker inte på slutresultatet, alltså friheten som kommer ifall de vinner över Huvudstaden. Men även ifall Katniss inte längre har den positiva attityd har hon fortfarande kvar sin vilja att få frihet från Huvudstaden, detta är hennes karaktärs mest utmärkande drag. Under bokens gång ser man hur hon blir mer misstänksam mot alla de andra karaktärerna, speciellt ledaren för motstånds rörelsen. Detta kan man förstå då motstånds rörelsen ändvänder hennes image som propaganda. Katniss är också misstänksammare för nu är hon inte själv, utan hennes mamma och lilla syster är också med och kämpar mot Huvudstaden.

I början av boken ser man en helhets konflikt mellan, alltså den mellan motståndsrörelsen och Huvudstaden, men i slutet kommer en ny konflikt fram. Det är den mellan Katniss och president  Snow ledaren för Huvudstaden, Katniss tror att han varit med och tagit ett beslut som ledde till hennes systers död.
Jag tycker alla karaktärer i boken är trovärdiga, för de är inte övermänskliga och reagerar som vanliga personer när de utsätts för vissa saker t.ex. sorg eller glädje

Denna serien med böcker utspelar sig i en fiktiv framtid där världen blivit uppdelad i olika distrikt med Huvudstaden som bestämmer. Miljön i denna värld verkar ofta väldigt grå, vilket är något man tröttnar på rätt snabbt. Anledningen till att Suzanne Collins beskriver den som sådan kan vara för att understryka hur Huvudstaden förstört för alla som bor i distrikten. Ett exempel på detta är i början av boken när Katniss åker tillbaka där hon bodde förut och allt har brunnit ut och det är bara aska kvar där de förut varit människor och hus.

Språket i boken är väldigt ungdomligt, alltså mycket moderna ord som gör detväldigt lätt läst för den yngre generationen att förstå boken. Effekten av detta är att det är lätt att komma in i boken och förstå handlingen. Boken är beskriven så att man får en helhetsbild av omgivningen men den beskrivs utan andvändandet av liknelser och metaforer. Själv boken är skriven i ett jag perspektiv det är då Katniss tankar och känslor man följer.

Revolt tillhör genren science fiction, typiska saker för denna genren är att den utspelar sig i framtiden och att det existerar som i dag inte är uppfunna.
Själva bokens budskap tror jag är att kämpa för sin egen rätt. Detta budskap trpr jag idag är viktigt, man måste våga kämpa för sina rättigheter t.ex. jämställdheten. Men just varför Suzanne Collins skrev denna boken vet jag inte, hon tyckte väl att serien skulle ha ett slut? Själva temat på denna sista bok är revolt, som är det mest framträdande temat för boken.

Boken har många spännande sidor men jag personligen kan inte sätta mig in i någons situation för händelserna i boken är inte något jag själv har upplevt.
Revolt är tyvärr inte lika bra som de två första böckerna i serien, spänningen är borta så för mig var detta ingen sträckläsnings bok, utan mer en bok man måste sätta sig ner och tvinga sig igenom. Men jag måste säga att slutet överaskade mig, slutet var den bästa biten i boken. Jag skulle personligen inte rekommenderat denna boken för den är inte lika bra som de andra i serien. Men ifall man läst de två första böckerna så skulle jag uppmana dem att läsa den, men bara för att slutat var så oväntat.                        

1 kommentar:

  1. tack ssom fan copy pastear hela skiten!!! gissa mitt betyg

    SvaraRadera